5 best emulator android

Selamat datang android lovers di manapun anda berada, info kali ni adalah mengenai emulator android untuk PC dan Laptop. Sesuai untuk sesiapa yang tidak mempunyai aplikasi android ataupun yang ingin bermain di PC mahupun laptop.
Aplikasi emulator disokong oleh pelbagai jenis sistem operasi, seperti Windows, multi sistem operasi seperti Linux dan IOS dari apple.


Saya akan berkongsi informasi tentang 5 emulator android terbaik yang juga ringan beserta sedikit penerangan singkat. 

5 Emulator Android Terbaik 


1. Bluestack

Bluestack adalah aplikasi emulator terbaik yang cukup popular belakangan ini. Aplikasi ini antara yang terlama dan banyak optimization dari aplikasi itu sendiri. Bluestack tersedia dalam beberapa pilihan seperti online installer dan juga offline installer. support sistem seperti window dan juga ios

2. Nox App Player

Emulator Nox App Player antara emulator terbaru dan interface yang menarik. Dengan emulator ini kita boleh menjalankan berbagai jenis aplikasi serta game dengan lancar. Walaupun masih baru, Nox App Player boleh dikatakan sebagai aplikasi emulator terbaik selain Bluestack.

Antara Kelebihan Nox App Player adalah :
– Sokong Processor AMD dan Intel.
– Sokong OS Windows termasuk juga W10.
– Sokong Input, Output dan juga Gamepad.
– Boleh menukar resolusi, RAM serta CPU.

3. Official Android Emulator (Developers)

Emulator yang sesuai untuk apps developer. Bagi programmer atau pembuat aplikasi android maka emulator yang di dapatkan dari android SDK ini memang tidak asing lagi. Emulator ini sangat sesuai sebagai penguji/testing aplikasi android dan kurang sesuai bagi end-user atau pengguna biasa pada umumnya. Cara untuk install emulator ne pn agak rumit, tidak semudah emulator lainnya. 

4. Youwave

Android emulator yang yang menggabungkan dua emulator di atas dalam modul antarmuka. Pada emulator ini terdapat dua bahagian, dimana pada bagian kiri menampilkan aplikasi yang di install dan pada bagian kanan adalah potret dari layar HP. Pengguna hanya perlu memilih aplikasi, buka dan jalan.


Youwave hanya menyokong  OS Windows 7, 8 dan mungkin Windows 10. 

4. Droid4x

Antara android emulator terbaru dan sesuai untuk bermain permainan game seperti coc, clash royale. Menggunakan resource RAM yang hampir sama dan mungkin lebih tinggi berbanding bluestack. sesuai untuk pc atau laptop yang mempunyai requirement RAM dan processor yang tinggi.
Droid4x didatang kan dengan versi android 4.2 dan telah pun dirooted. 
Droid4X
Sebagai tambahan dan sekedar informasi saja, saat ini aplikasi android mengalami perkembangan yang hebat dan kebanyakan semakin memerlukan RAM yang besar. Sebelum menginstall aplikasi di atas khususnya Bluestack minimal RAM pada laptop anda sebesar 2 GB. Semakin besar RAM serta kecepatan processor anda semakin baik.

Jangan menginstall lebih dari 1 emulator dalam 1 PC, untuk mengelakkan kekurangan RAM.. 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.