Kodi 21.0 “Omega” adalah versi stabil terkini perisian dari pemain media yang popular. Ia dikeluarkan pada Januari 2024 dan merangkumi beberapa ciri baharu dan penambahbaikan berbanding versi terdahulu dengan update paling dinanti, dengan menambah penyahkodan perkakasan AV1 dalam Android dan x86.

Kemas kini versi Kodi 21.0 baharu FFmpeg kepada versi 6, menambah sokongan asli untuk televisyen LG webOS selepas beberapa reverse engineering, dan melaksanakan ciri-ciri baharu seperti penukaran profil Dolby Vision on-the-fly dalam Android, tetingkap asli dalam macOS yang tidak bergantung pada library SDL, dan penonton pemain dalam permainan untuk melihat port permainan mana yang disambungkan oleh setiap pengawal pemain pada masa ini.

Kemaskini Menarik dalam Kodi 21 “Omega”

Versi terbaru, Kodi 21 “Omega”, mungkin tidak memperkenalkan function baru tetapi secara signifikan, tetapi lebih kepada meningkatkan pengalaman pengguna dengan beberapa penyelesaian dan penyempurnaan.

Penambahbaikkan untuk versi terbaru ini lebih memberi tumpuan kepada menumpaskan bug dan menstabilkan platform, memastikan pengalaman pengguna yang lebih lancar dan lebih boleh dipercayai.

Berikut adalah beberapa update utama dari untuk Kodi 20.3 :

Build/Dependencies :

  • Beberapa kebergantungan telah diupdate (openssl, python) sebagai sebahagian daripada proses kemas kini biasa.

General

  • Cara di mana pengisian penampan dikendalikan telah diubah untuk menjaga lebih banyak peranti CPU berkuasa rendah. Dalam keadaan tertentu, dan dengan faktor readbuffer yang dikonfigurasi secara manual yang sangat tinggi, benang pengisian penampan menyebabkan penggunaan CPU yang tinggi dan memperkenalkan stutter dengan sendirinya.
  • Melaksanakan tetapan “Adaptif” baru dalam Perkhidmatan / Caching / Faktor Baca yang membolehkan faktor bacaan berubah-ubah berdasarkan tahap cache. Ini bermakna cache mengisi lebih cepat, dan pada masa yang sama menggunakan faktor bacaan yang kurang agresif apabila ia sudah diisi.

JSON-RPC

  • Tambah arahan untuk menukar kelajuan main balik (tempo) dan tambah arahan untuk mengaktifkan skrin saver.

Music

  • Selesaikan isu dengan senarai main m3u yang tidak menunjukkan seni untuk trek kedua dan seterusnya

Platform Specifics

  • Android : Update on Dolby Vision profile
  • Linux : Fix to VDPAU HQ scalers
  • macOS : Updated macOS signing tools to use Apple’s newer notarytool
  • Windows : HDR10 support added for Xbox. A crash when closing Kodi on Xbox has been fixed

Update terbaru boleh didapati secara terus di google playstore, window store, apple store atau terus download di official website kodi.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.